V lese ukrytý kostel s kapličkou 4.7.2016

27. července 2016 v 23:18 | Zdenka |  MOJE TOULKY 2016
Po relaxační procházce na Senovou, s návštěvou rozhledny Háj v neděli 3.7., jsem se vydala druhý den znovu na Senovou, s cílem navštívit kostelík Božího těla a kapličku nad Hrabenovem. Je to již hodně dávno, kdy jsem na toto místo zavítala. Pondělní počasí kopírovalo neděli s modrou oblohou a kupolemi sněhobílých mraků, vznášejících se nad Šumperkem a jeho okolím. Článek je hodně opožděn, jelikož jsem po návštěvě rozhledny a kostelíka, odjela na dovolenou do Itálie.

Autem jsem jela silnicí, která se kroutí do kopce podél Temenice (něm.Hermesdorf) k hájovně Vápenice pod Senovou a dále k Hrabenovu. Na obzoru se rýsují hřebeny Hrubého Jeseníku, v popředí kopce Hanušovické vrchoviny nad Bratrušovem. Na snímku v údolí je Temenice (součást Šumperka), dříve byla zvána Dolní Temenice.
Kousek opodál se nachází Horní Temenice. Obec Horní a Dolní Temenice se sloučily koncem 19. století. K Šumperku byla Temenice připojena v roce 1948. Stála jsem několik minut na okraji silnice a pozorovala jsem pohyb stínů na polích s obilím.
Ze silnice naproti, jsem se zahleděla do stráně s porosty keřů a listnáčů, po předchozích deštích se svěží zelení.
Zaparkovala jsem u hájovny Vápenice. Prošla jsem částí lesa jako v předchozím dni a odbočila jsem od lesní cesty doprava po žluté značce. Ponurý les v tomto úseku je téměř bez zeleně.
Po chvíli jsem znovu navázala na lesáckou cestu, kde se proháněli cyklisté. Pokračovala jsem užší lesní stezkou.
V lese jsem vnímala ticho, bezvětří, jen občas se ozývaly z různých stran zpěvy ptáků.
Úzká cestička zarostlá trávou se odklání doprava, lemována vysokými smrky.
Podél cesty se spoře objevuje lesní květena. Bodlák kadeřavý nebo pcháč obecný se vyskytuje všude možně, dorůstá až do 150 cm a jeho plody (nažky) jsou potravou ptáků.
Podél lesácké cesty jsem hleděla na okraje lesa s nadějí, že na mne vykoukne nějaká houba. Sem tam byla nějaká seschlá růžovka. K mé radosti jsem uložila do baťůžku menšího kováře. Ještě není ten pravý čas na houby.
Cesta se vine kolem Senové ve výšce kolem 500 m.
Delší dobu jsem s okouzlením hleděla na kopečky v blízkosti Hrádku (462 m) nad Hrabenovem. Zvlněná krajina s upravenými poli, pastvinami, Hanušovickou vrchovinou na obzoru, modrým nebem a s líně plynoucími mráčky, jsem si náhle připadala jako v pohádce.
Třezalka tečkovaná se vyskytuje na okrajích lesa, pasekách, mezích, má ráda slunečná místa. Je léčivou bylinou na mnoho neduhů.
Cesta se mírně svažuje. Z lesa jsem zaslechla hlasy turistů a odbočila jsme na cestičku vpravo ke kostelíku s kaplí.
Mezi vysokými, různými druhy stromů, jsem hleděla nahoru a v mé fantazii jsem si představila "bránu do nebe".
Kalina obecná se objevuje v mnoha místech lesa, většinou na stinných místech.
Dřevěné lavice pravděpodobně slouží k posezení a odpočinku. K mému potěšení lidé od kostela již odešli.
Pohled z cestičky ke kostelíku s kapličkou.
Kaplička Panny Marie Lurdské pochází z roku 1905.
Kaplička s osvěžující pramenitou vodou je příjemným překvapením. S chutí jsem doplnila poloprázdnou láhev a usedla do stínů vysokých lip.
Kolem kostela je Křížová cesta z roku 1908. Na betonových stelách jsou umístěny obrazy s ukřižováním Ježíše.
Pozdně barokní kostelík Božího těla pochází z roku 1724. Dříve zde byla kamenná svatyně postavena Ondřejem z Bludova ve 14. století, připomínána v listině Bedřicha ze Žerotína v roce 1553. V době josefínských reforem v roce 1784 byl kostelík zrušen. Jednoduchá budova bez ozdob ve tvaru obdélníku pozvolna zpustla a nově byla obnovena v roce 1836. Nad oltářem jsou obrazy z 19. století sv. Dominika a sv. Jana Nepomuckého. V roce 1855 postihla blízkou obec Bludov cholera, při které zemřelo více než 180 lidí. Od této doby se každý rok koná pouť ke svaté Rosálii, patronky Bludova a ochránkyni proti moru. Letos se koná pouť dne 4. 9. v 10,30 hod.
Dříve byly obrazy na měděném podkladu a byly rozkradeny. Dnes jsou umístěny na levném materiálu.
V příjemném chladivém stínu vysokých lip jsem loudavě prošla celou Křížovou cestu, která byla opravena v roce 1924.
Pohled z okraje lesa ke svahu kopce Baba (501 m). Letní louka jakoby zvonila hlasitými zvuky cvrčků.
Snímek mezi vysokými lípami do údolí, části obce Hrabenova.
Vpravo Sklenný vrch (608 m) nad Hrabenovem, svažující se do údolí, kudy protéká řeka Morava. V pozadí Hanušovická vrchovina.
Jedna z lip podlehla stáří nebo onemocnění kmene.
V roce 1838 byla zanešena v pamětním listu prosba, aby kostelík nebyl nikdy opuštěn. Poutní místo, ukryté v lese mezi vrchy Senové a Chocholíku, s kapličkou Panny Marie Lurdské, je oblíbeným výletním místem obyvatel z Bludova, Hrabenova, Šumperka a dalších obcí z okolí. K příležitostným obřadům, mimo poutě již od roku 1583, patří i Půlnoční mše na Štědrý den a mše o silvestrovské noci. To může být určitě zajímavé!
Po hodině samoty u kostelíka jsem se vydala zpět.
Cestou jsem se opět věnovala květeně podél cesty. Kostival lékařský roste na písčitých vlhkých půdách, dorůstá až do 90 cm.
Kvítka této rostliny jsem v herbáři nenalezla. Využila jsem nápovědy v komentáři, rostlinka se jmenuje čičorka pestrá.
Jeden z jestřábníků, kterých je kolem sta druhů. Dosahují výšky až 60 cm.
Z listí na okraji lesa vykukuje rodinka holubinek.
Holubinka mandlová je výtečná chutná houba.
Ke konci cesty jsem se zahleděla z okraje lesa naproti ke kopci U Školky (500 - 587 m), na který navazuje vrch Lovák (607 m). Rostou zde houby, jako všude v jesenických horách.
U hájovny Vápenice bylo zaparkováno docela hodně aut, i když bylo pondělí. Odtud jsem minulý den pochodovala po červené do kopce k rozhledně Háj, popsáno v článku "Letní obraz lesa na Senové-Šumperk 3.7.2016." Od hájovny jsem odjížděla s předsevzetím, že se letos v září vydám na pouť ke svaté Rosálii nebo na štědrovečerní mši?

Dovětek - pověst k poutnímu místu ze zdroje Bludovecký kostelíček:

"Nejrozšířenější z nich je ta, že nějaká selka z Hrabenova byla prý v času velikonočním v Bludově u svatého přijímání. Avšak podanou svatou hostii nepozřela, nýbrž do modlitební knížky ji uschovala, chtíc ji z trestuhodné pověrčivosti do úlu mezi včely dáti, aby více medu nanosily. Z Bludova bylo jí lesem jíti domů. Přemožena spánkem ulehla na vrchu lesem porostlém; knížka vypadla jí z ruky a z ní svatá hostie. Roj divokých včel zanesl ji do dutého stromu a vystavěl kolem ní monstranci z vosku."

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.