Na borůvkové knedlíky na Paprsek 24.6.2017

29. června 2017 v 22:58 | Zdenka |  MOJE TOULKY 2017
Krásný slunečný den v sobotu 24.6.2017 láká do přírody, nejlépe do hor. S kamarádkou se domlouváme na výlet do Petříkova a odtud zalesněným terénem na Paprsek (1022 m n.m.) Navštívíme horskou chatu se stejnojmenným názvem Paprsek, přesněji Horský hotel Paprsek. Posedíme na terase hotelu, pochutnáme si na tradičních borůvkových knedlících, oceněné s názvem "Jeseníky, originální produkt". S veselou náladou vyjíždíme kolem poledne do Petříkova.

Projíždíme obcí na konec Petříkova (něm. Peterswald), nazývanou "Malým moravským Kitzbühelem". Leží v jednom z nejkrásnějších údolí Jeseníků. Obec je součástí nedaleké Ostružné. Zaparkuji u posledního stavení v obci, odkud se vydáme po červené značce do kopců pod Paprskem. Lesní porosty kolem cesty září svěžími barvami nastávajícího léta. Ze všech stran se ozývají libé zvuky ptactva.
Jdeme územím tzv. U Grafitky pod Liščí horou (1007 m n.m.), kde se nachází bývalá štola. Dříve se zde těžil pyrit a tuhy. Těžba zanikla po první světové válce. Cestou po červené lze pokračovat pod Trnovou horou k Císařské lovecké boudě s nádhernou vyhlídkou, poté k Paprsku a nakonec až do údolí obce Kunčic. Je to krásná procházka!
Podél příjemné, sluncem zalité cesty, protéká malá bezejmenná říčka, pramenící v nedalekých kopcích pod Hřebeňákem (1027 m n.m.). Vesele si hraje svoje melodie.
Zpěv říčky se místy ztrácí v lesích.
Cesta vede stále do mírného kopce. Pohybujeme se ve výšce asi kolem 600 m n.m., kolem jdoucí turisty ani nevnímáme. Jen občas zdvořile odpovídáme na jejich pozdrav.
Lesní porost je složen převážně z listnatých stromů a smrků.
Z kopce lesa se řítí malý potůček-
U cesty pořizujeme snímky vyvráceného stromu a vesele pózujeme na jeho kmeni.

Stíny stromů malují na cestě různé obrazce.
Říkáme si, jak je u nás v Jeseníkách krásně.
Napůl vyvrácený starý strom brzy spadne.
Cesta se odklání doleva. Jsme v blízkosti pod Liščí horou, kde se nachází "Laďova vyhlídka" ve výšce 1007 m n.m. Vyhlídce se dnes vyhneme.
Za neustálého žvanění jsme v tomto místě přehlédly červenou značku. Na rozcestí vede totiž značka z cesty rovně do lesa a my jsme se vydaly doleva.
Z cesty se nám odkrývá okolní terén a hřebeny Hrubého Jeseníku.
Zalesněné svahy se svažují do údolí, kudy jsme procházely od Petříkova. Naproti část Liščí hory.
Fotíme terén kolem dokola a hřebeny Hrubého Jeseníku s Keprníkem a Vozkou.

Pokračujeme dále a teprve v tomto místě jsme zpozorněly a začaly jsme hledat červenou značku. Vůbec jsme nevnímaly, že jdeme lesáckou cestou bez označení.
Z cesty hledíme k strmému svahu pod Trnovou horou.
Od cesty se nám odkrývá Šerák (1351 m n.m.) v Keprnické hornatině.
Pod Šerákem vlevo jsou jako "zub" viditelné Obří skály (1081 m n.m.), vysoké od 10-16 m. Jsou turisty hojně navštěvované. O Šeráku a Obřích skalách jsem se zmínila v článku:
Po nějaké době jsme si uvědomily, že nepotkáváme žádné turisty. Jen jeden kolař kolem nás rychle profrčel. Přicházíme k rozcestí a zjišťujeme, že jsme si směrem k Ostružné hodně zašly. Po zelené značce se odkláníme od této cesty a půjdeme navíc dalších asi 2 km .
Kolem značené cesty a všude v lesích, nás provází mohutné trsy borůvčí.
Cesta se vine vlevo stále kolem Trnové hory (1060m n.m.)
Pokračujeme rozvolněným pohodlným terénem.

Cesta se mírně stáčí doleva.
Po chvíli se ocitáme u Císařské chaty.
V blízkosti Císařské chaty je přístřešek s vyhlídkovým místem.
Přicházíme k sedlu, kudy vede Jesenická lyžařská magistrála mezi Travnou (1125 m n.m.) a Trnovou horou (1060 m n.m.). K turistické chatě Paprsek musíme tlapat ještě 2,5 km.
Zpětný pohled k vyhlídkovému místu.
Směrem k Paprsku hledíme do údolí s cestou směrem k Ramzové.
Přicházíme k přístřešku s názvem Palaš, podle blízkého zalesněného vrcholu Palaš (1027 m n.m.). K Paprsku půjdeme ještě 500 m.
Horská chata Paprsek, obklopena lesy, se nachází na okraji Rychlebských hor, Hrubého Jeseníku a Králického Sněžníku. Z Paprsku se nabízí zajímavé túry, např. směrem ke Smrku, nejvyššího vrcholu Rychlebských hor, na Šerák v Keprnické hornatině nebo ke Králickému Sněžníku (20 km) a mnoha dalším koutům Jeseníků.
Chata byla postavena v roce 1932 na svahu vrcholu Výhled (něm. Titzhubel 1030 m n.m.), v blízkosti státní hranice s Polskem. K chatě se lze dostat také autem např. z Kunčic. Pod chatou jsou oblíbené lyžařské sjezdovky s délkou 1 km a převýšením kolem 200 m. Sítě běžeckých stop jsou v zimě udržovány.
V blízkosti chaty byla vysvěcena dřevěná kaple dne 26.9.2009, kterou zhotovil pan Miloslav Míka ze Starého Města pod Sněžníkem u příležitosti svých 60. narozenin. Zvon kaple pochází ze zaniklé obce Grund Messinghammer.
V kapli se mimo jiné pořádají i svatební obřady.
Po obhlídce kaple a blízkého okolí se vydáváme zpět do Petříkova.
Jdeme cestou zpět kolem vrcholu Palaše.

Od Vyhlídkového přístřešku se napojíme na červenou značku, kterou jsme cestou k Paprsku z Petříkova minuly.
Kamenitá cesta je příkrá, rychlá a stále z kopce.
Jsme na okraji horního Petříkova, procházíme loudavě kolem rekreačních domků a sedáme do auta. Cestou si pochvalujeme dnešní výlet, nejen z příchutí borůvkových knedlíků, krásného letního dne, bublající říčky podél cesty, ale i v rozsáhlých lesích prožívání relaxace s melodiemi ptactva, ukrytých v korunách stromů.

Zdroj: volně převzato z vlastivědy Jesenicka, webu obce Petříkova a chaty Paprsek...

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kamila | Web | 30. června 2017 v 13:26

Jeseníky téměř nedotčené, krásná příroda, o čemž svědčí ty skvělý fotky.

2 Zdenka | 30. června 2017 v 14:44

[1]: Těší mne, že se Vám fotky líbí a souhlasím s Vámi, že Jeseníky jsou opravdu skoro panenské a jedinečné. Pěkný den :-)

3 Tomáš | Web | 1. července 2017 v 18:58

Tak to byla hodně kvalitní procházka. Jste šikulky :-) Na Paprsku jsem byl loni na kole a dolů to sjížděl právě tím kamenitým korytem u Císařské boudy. Přístřešek se teprve stavěl. Vidím ale, že bych měl návštěvu zopakovat kvůli těm knedlíkům. Jestli dostaly cenu, musí to být bašta :-) No a mimo fotek vám samozřejmě chválím také samotnou výletovací aktivitu. Jak tak koukám kolem sebe, nás hýbajících se je poslední dobou stále méně. Přeji krásný den (...a doufám, že problémy s nahráváním fotek jsou už vyřešeny)

4 Mirkaw | 1. července 2017 v 19:29

Pěkná procházka i fotodokumentace.Překvapuje mě poměrně udržovaná cesta, možná by se dala zvládnout  i na kole. :-) Přeji hezký den. :-)

5 Zdenka | 9. července 2017 v 11:36

[3]: Dnes 9.7.jsem se po týdnu vrátila z dovolené a nechápu, proč byl komentář zablokován...:-( Vkládání fotek do blogu v prohlížeči google stále zlobí. Reakce z admin.blogu žádná. Jinak výlet na Paprsek se nám po všech stránkách líbil, i přesto, že jsem sešly ze značené stezky...a na borůvkových knedlících jsme si moc pochutnaly! Pěkné letní dny přeji :-)

6 Zdenka | 9. července 2017 v 11:41

[4]: Cestou, kterou jsme se vydaly omylem, je určité vhodná a pohodlná na kolo. Nádherné vyhlídky ke Keprnické hornatině s Šerákem...a vůbec na okolní krajinu. Přeji Vám krásné letní dny! :-)A díky za Vaši návštěvu...:-)

7 Jara | Web | 9. července 2017 v 18:54

Krásně jste to prošly. I když jste trošku zabloudily, zase jste pořídily více nádherných snímků. Ta kaple je opravdu nádherná. Překvapilo mě i to krásné, vysoké borůvčí. Tady u nás se letos borůvky musí hledat skoro jako houby, protože když kvetly, tak přišel mráz a tak je letos borůvek opravdu málo. Jeseníky jsou opravdu nádherné a já tvrdím, že když se člověk kouká kolem sebe, najde v naší zemi plno nádherných míst. Přeji   Vám i Vaší kamrádce krásné letní dny, zdravíčko a dost sil na další cesty a těším se na další nádherné fotografie. :-)  :-)  :-)  :-)  :-)

8 Tomáš | Web | 9. července 2017 v 19:54

[5]: Já jsem si myslel, že to nejspíš bude nějaká chyba. Na blog.cz se to jimi teď hemží.
Lákám kolegy na rychlebskou hřebenovku, tak třela ještě letos ty knedlíky stihnem :-) Mějte se pěkně :-)